Πρόσφατα έπεσε στην αντίληψή μου  αυτή η διαφήμιση γνωστής ακριβής αυτοκινητοβιομηχανίας και με κινητοποίησε να σκεφτώ  κάτω από  ποιές προυποθέσεις , τα χρήματα μπορούν να μας κάνουν ευτυχισμένους.Αν το χρήμα δεν μας κάνει ευτυχέστερους , αυτό συμβαίνει πιθανότατα επειδή το ξοδεύουμε για να ανταγωνιστούμε τους γύρω μας, να επιδείξουμε τα πλούτη , την εμφάνισή μας , το κύρος και την κοινωνική μας θέση.Πολλές φορές είναι αδύνατον να μην συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τους άλλους .Οι κοινωνικές συγκρίσεις προκύπτουν φυσικά ,αυτομάτως και αβίαστα και πραγματικά είναι αυτές που φταίνε κυρίως για τυχόν συναισθήματα ανεπάρκειας και δυσαρέσκειας. Πιστεύω λοιπόν ότι το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο το χρήμα ,αλλά πως το χρησιμοποιούμε.Ισως  ο πιο άμεσος και αξιόπιστος τρόπος για να μεγιστοποιήσουμε την ευτυχία και την εκπλήρωση που μπορούμε να αποκομίσουμε από το χρήμα είναι με ασχολίες που ικανοποιούν τις ΑΝΑΓΚΕΣ μας – για παράδειγμα ξοδεύοντας από το όποιο κεφάλαιό μας  για να αναπτυχθούμε ως άνθρωποι και επενδύοντας σε διαπροσωπικές σχέσεις.Με άλλα λόγια , οι αγορές ή οι δαπάνες που θα αποδώσουν το μεγαλύτερο συναισθηματικό όφελος είναι εκείνες  που οι στόχοι τους ικανοποιούν μία ,τουλάχιστον ,από τις τρείς βασικές ανθρώπινες ανάγκες  1.ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ(δηλαδή , να νιώσουμε ικανοί ή ειδικοί σε κάτι) , 2. ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ(δηλαδή να ανήκουμε κάπου και να νιώθουμε ότι συνγεόμαστε με τους άλλους , και  3. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ(δηλαδή , να νιώθουμε ότι είμαστε κύριοι της ζωής μας , ότι έχουμε τον έλεγχο) .Οι έρευνες έχουν δείξει ότι τέτοιες δραστηριότητες  μας φέρνουν ευτυχία και δίνουν νόημα στη ύπαρξή μας.Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι αυτές ακριβώς τις  δραστηριότητες -π.χ να πάνε σε πάρτυ με φίλους , να απολαύσουν την τέχνη, να ακονίσουν τα ταλέντα τους , να δουλέψουν εθελοντικά κλπ – θα ήθελαν να είχαν κάνει περισσότερο στη ζωή τους άνθρωποι που βρέθηκαν στα πρόθυρα του θανάτου , όπως κάποιοι εγκλωβισμένοι από χιονοθύελλα – στο Εβερεστ- ορειβάτες . ‘Αρα το   κρίσιμο σημείο, δεν είναι αν  το χρήμα αγοράζει χρόνο και ευτυχία αλλά ΠΩΣ καταναλώνουμε το χρόνο που αγοράζουμε  με αυτό.

συντάκτης ‘ Κωνσταντινιά Δημητρίου

Πηγές ‘S. Lyubomirsky ,Kate Hefferon.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *